AKUPUNKTIO 2017-11-08T08:16:11+00:00

77600 SUONENJOKI

P. 050 567 2421

Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, joka nykyään on saavuttanut vakiintuneen aseman lääketieteellisenä hoitomuotona. Sana akupunktio tulee latinan sanoista “actus”=neula ja “puncture”=pistää. Tutkimusten mukaan akupunktiota on harrastettu Kiinassa jo ainakin 7000-9000 vuoden ajan.

Länsimaihin akupunktio tuli 1600-luvulla, Kiinassa lähetystyötä tehneiden jesuiittojen mukana. Tästä johtuen Keski- ja Etelä-Euroopassa akupunktiota käytetäänkin laajasti. Länsimaihin akupunktuuri levisi laajemmin vasta 1800-luvulla ja Suomessa akupunktiota on lääkäreiden keskuudessa käytetty vasta 1970 luvulta lähtien. Suomessa lääkintöhallitus laillisti akupunktuurin yleiskirjeessään vuonna 1975 ja rajoitti neuloilla annettavan hoidon vain lääkäreiden, hammaslääkäreiden ja myöhemmin eläinlääkäreiden käyttöön. Vuodesta 1995 lähtien akupunktiota ovat saaneet antaa myös jatkokoulutuksen saaneet fysioterapeutit.

Länsimaisen käsityksen mukaan akupunktuuri on kipuhoito, joka ei paranna kivun syytä. Sillä on kuitenkin saavutettu hyviä tuloksia esim. migreenin, päänsärkyjen, niska- ja hartiaseudun kiputilojen, selkäkipujen ja arpikudosneuralgioiden hoidossa. Akupunktio ei ole mikään yleishoito tai “oikotie onneen” vaan hoitomuoto muiden joukossa. Ennen hoitoon ryhtymistä on korostettava perusteellisen tutkimuksen tärkeyttä.

Länsimainen lääketiede on jo vuosikymmenien ajan pyrkinyt selvittämään akupunktuurin vaikutusmekanismeja. Melzack ja Wall esittivät 1960-luvun puolivälissä ns. porttikontrolli teorian. Sen mukaan voimakas perifeerinen ärsyke estää kipuärsykkeen pääsyn aivoihin. Aivoista on myös löydetty kemiallisia välittäjäaineita endorfiineja, jotka vaikuttavat opiaattien tavoin.

Uusimpien tutkimusten mukaan akupunktion stimuloiva vaikutus välittyy lihasafferenttien, ergoreseptorien, A-deltta-säikeiden, A-deltta III ja C-säikeiden kautta. Akupunktio saa aikaan samanlaisia vaikutuksia lihaksessa kuin voimakas lihassupistus. Pitkäaikainen lihasafferenttien stimulointi saa aikaan sympaattisen hermoston aktiviteetin laskun. Akupunktio lisää veren virtausta kudoksessa, minkä seurauksena lihas rentoutuu. Hoitokertojen määrät vaihtelevat 1-2 x vko, yhteensä 3-8 kertaan. Akuutissa vaivoissa jo kaksi hoitokertaa voi antaa hyvän vasteen. Hoito on vaaratonta, eikä sillä ole todettu olevan negatiivisia sivuvaikutuksia.

OTA YHTEYTTÄ

Täytä alla oleva yhteydenottolomake, niin otamme yhteyttä sinuun